اخبار

  • 100234
  • 481 مرتبه
  • شنبه 07 آذر 1394

بررسی کنترل صدا و ارتعاش در برجهای مسکونی پروژه مهرکوهسنگی

بررسی کنترل صدا و ارتعاش در برجهای مسکونی پروژه مهرکوهسنگی

به بهانه تجهیز موتورخانه مرکزی پروژه مهر کوهسنگی به مهمترین بخش از سیستمهای سرمایشی و گرمایشی

    « موتورخانه اصلی » در پروژه تجاری و مسكونی مهر كوهسنگی، برای پرهیز از زون بندی های متعارف فشار در پمپاژ آب سرمایش، گرمایش، آبرسانی و اطفاء حریق ، در طبقه 7+ و در ارتفاع حدود 60 متری از سطح زمین پیش بینی گردیده است . هدف از این نوشتار مقایسه بین محل فعلی موتورخانه یا سایر گزینه ها نمی باشد بلکه فقط بررسی این موضوع است که چنانچه در پروژه ای موتورخانه اصلی در طبقات میانی پیش بینی گردید چه تمهیداتی در جهت پیشگیری از جوانب احتمالی باید اندیشه شود تا برای ساکنان آزار دهنده نباشد.  بررسی این موضوع زمانی ضروری بنظر میرسد که در طی چند سال گذشته استفاده از چیلرهای تراکمی هوا خنک با توجه به محدودیت آب مورد توجه جدی قرار گرفته است.

 با توجه به اینکه چیلرهای تراکمی یکپارچه هوا خنک است باید در محیط باز قرار گیرد. لذا بحث صدای تولیدی و ارتعاش این تجهیزات نیز باید به همراه سایر تجهیزات تولید کننده صدا و ارتعاش در موتورخانه مورد توجه جدی قرار گیرد.

این نکته نیز قابل ذکر است حتی در صورت انتقال موتورخانه به طبقات پایین نیاز به موتورخانه فرعی کماکان باقی است اگرچه صدای تولیدی و ارتعاش در این موتورخانه کمتر بوده ولی در این شرایط نیز بررسی صدای تولیدی نیز به طور کامل حذف نمی شود. ( به خصوص در کاربری های مسکونی).

در پروژه مهر کوهسنگی نیز با توجه به پیش بینی موتورخانه در طبقه 7+ ، موضوع صدای تولیدی و ارتعاش بطور جدی مورد توجه واقع گردیده است. با توجه به حساسیت موضوع ابتدا به طور خلاصه به منابع تولید صدا و ارتعاش پرداخته و سپس تدابیر انجام شده را بطور خلاصه بررسی می کنیم :

1 - چیلرهای تراکمی هوا خنک 200 تن تبرید - 11 دستگاه .

2 -   بویلرهای آب گرم به ظرفیت 3000000 کیلو کالری در ساعت - 6 دستگاه.

 3 - پمپ های سرمایشی به گرمایشی، مبدلهای کویلی صفحه ای و بوستر پمپ های آبرسانی و آتش نشانی حدود 60 عدد ( با مدلهای متفاوت ).  

4  -  دیزل ژنراتور هر یک به ظرفیت .800 کیلو وات آمپر - 3 عدد

 

در گام اول، خرید تجهیزات با صدای کم می تواند به عنوان اولین گزینه مطرح شود. با توجه به اینکه تولید کنندگان معتبر دنیا چیلرها را در مدلهای متفاوت تولید  می کنند، لذا در این پروژه از چیلرهای فوق کم صدا (Extra Low Noise) در کنار سایر مولفه های تاثیر گذار، (مانند میزان مصرف انرژی و..)  مورد توجه واقع گردید. صدای تولیدی این نوع چیلر در فاصله 10 متر حدود 59 دسی بل  در زاویه 45 درجه توسط شرکت سازنده اعلام گردیده است.

 برای کنترل ارتعاش نیز کلیه تجهیزات توسط لرزه گیرهای فلزی از سازه منفک گردیده و میزان ضریب ثابت و شکل فنرها در نقاط  مختلف، متفاوت است. 

در گام بعدی با توجه به اینکه صدای تولیدی بویلرهای آب گرم عمدتا توسط مشعل ها میباشد، لذا در خرید مشعل ها فاکتور صدای تولیدی نیز در کنار سایر پارامترهای مهم مورد بررسی قرار گرفته و از مشعل های خارجی که کمترین صدای تولیدی را داشته اند استفاده شده است.

 با توجه به حساسیت پروژه، صدای تولیدی 82 دسی بل در فاصله 1مترکافی نیست و لذا از کاورهایی که کارخانه سازنده پیشنهاد نموده استفاده می گردد. در این حالت مشعلها به همراه کاور سفارش داده می شود و استفاده از کاور تا 10 دسی بل صدای تولیدی را کاهش می دهد. لذا صدای تولیدی در فاصله 1متر به 72 دسی بل کاهش می یابد.

موضوع ارتعاش در بویلرها به اندازه چیلرها نگران کننده می باشد.

نهایتا با توجه به اهمیت مصرف انرژی توسط تجهیزات ازیکی از بهترین تولید کنندگان پمپ درجهان اقدام به خرید شده است که همزمان میزان صدای تولیدی آنها در حد کمترین میزان خود است.

با توجه به تعداد پمپ ها و مدلهای متنوع آنها، دسی بل صدای تولیدی آنها متفاوت بوده است لذا کل صدای تولیدی انها باید ملاک عمل قرار گیرد.

علیرغم تمام تلاشهای صورت گرفته در تهیه تجهیزات با هدف کاهش میزان سوخت و تولید انرژی، صدا و ارتعاش مدیران مجموعه به این موضوع اکتفا نکرده و برای اطمینان از شرایط آسایش در مجموعه بعد از بهره برداری اقدام به عقد قرارداد با جهاد دانشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد نموده تا بعد از پژوهش های لازم و انجام شبیه سازی صدا و ارتعاش، و ارائه نتایج بدست آمده تمهیدات لازم پیش بینی گردد.

قابل ذکر است بعد از انجام شبیه سازی به علت اینکه مولدهای صدا با دسی بل ها و فرکانسهای متفاوت بوده و به لحاظ معماری در موقعیتهای مکانی در نقاط مختلف موتورخانه قرار می گیرند وضعیت موجود به دست آمده با شرایط آسایش  مقایسه گردیده و عایق صوتی مناسب پیشنهاد خواهد شد. دلیل استفاده از عایق کامپوزیت این موضوع است که صدای دسی بل تولیدی در فرکانس های مختلف است هر لایه از این عایقهای کامپوزیت جاذب صدا در فرکانس خاص باشد. با ساخته شدن نمونه ازمایشگاهی 1×1 این عایق جهت تست صدا به اداره تحقیقات مسکن فرستاده خواهد شد. بعد از انجام تستهای لازم و این عایق در موتورخانه مذکور استفاده خواهد گردید.

معمولا برای این نوع عایقکاری ، استفاده از عایقهای کامپوزیت که جاذب صدا در فرکانی های خاص می باشد، پیشنهاد می گردد و با ساخته شدن نمونه آزمایشگاهی 1*1 این عایق جهت تست صدا به اداره تحقیقات مسکن فرستاده شده و پس از انجام تستهای لازم و تایید نهایی آن در موتورخانه استفاده خواهد شد.